یادداشت/ اکبر صفرزاده

بازار و مخاطب کودک و نوجوان ایران تقدیم به سینمای هالیوود شد

بازار و مخاطب 20 میلیون نفری کودک و نوجوان ایران دو دستی و با احترامات ویژه، تقدیم فیلم‌های سینمایی و بازی‌های کامپیوتری هالیوود شد.
کد خبر: ۲۶۱۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۵ - 12October 2017
بازار و مخاطب کودک و نوجوان ایران تقدیم به سینمای هالیوود شدگروه فرهنگ و هنر دفاع پرس ـ اکبر صفرزاده؛ با نگاهی به پر فروش‌ترین آثار سینمایی هالیوود، درمی‌یابیم که عمده هدف‌گذاری‌های این آثار در راستای جذب حداکثری مخاطبان کودک و نوجوان است که در بسیاری از موارد نیز موفق می‌شوند رضایت افراد بزرگسال را نیز کسب و فروش‌های جهانی و میلیارد دلاری را از آن خود کنند.
 
جرج لوکاس در مورد سه‌گانه جنگ ستارگان می‌گوید: «این فیلم را برای کودکان هشت سال به بالا تهیه کردم و عجیب اینکه افراد بزرگسال خیلی بیشتر از کودکان با آن ارتباط برقرار کردند. هدفم نیز ساخت فیلمی شدیداً ماجراجویانه بود؛ از آن‌ها که در کودکی عاشقشان بودم.»
 
بسیاری از تولیدکنندگان سینمای هالیوود به دلیل متصل بودن به بخش خصوصی و تکیه بر فروش بلیط و سلیقه مردم، از بسیاری از امراض و توهم‌های موجود در سینمای بسیاری از کشورها، کاملا به دور هستند.
 
بخش خصوصی سینمای هالیوود برای جلوگیری از شکست اقتصادی فیلم، در مخاطب شناسی، سلیقه شناسی و بازار شناسی دقت های لازم را به عمل می‌آورد و این گونه کارشناسی‌ها را با دقت بسیار زیادی در تولید و تهیه فیلم اعمال می‌کند.
 
سینمای هالیوود با کارشناسی‌های دقیقی که در طول سال‌های متمادی در حوزه مخاطب شناسی انجام داد خیلی زود فهمید که مخاطبان اصلی فیلم و سینما نه افراد بزرگسال، نه افراد سالمند، نه افراد متاهل و نه افراد میانسال هستند، بلکه مهمترین مخاطبان این صنعت را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند و باید فیلم را بر اساس سلیقه و نیازهای اساسی آنها ساخت.
 
در همین راستا در اکثر فیلم‌های پر فروش هالیوود مشاهده می‌کنیم که  قهرمان اصلی کودکان یا نوجوانان یا جوانان زیر 25 سال هستند، نمونه بارز آن ارباب حلقه‌ها است، یا مرد عنکبوتی، یا...
 
در سینمای هالیوود، اغلب داستان‌هایی تبدیل به فیلم‌های پرهزینه می‌شوند که زمینه‌های لازم برای جذب حداکثری نوجوانان و کودکان را داشته باشند، مثل شرک، راتاتوی، زورو، دزدان دریایی کارائیب، تایتانیک و...، که با کمی دقت در اینگونه فیلم‌ها متوجه می‌شویم که مفاهیم عمیق و مهم مد نظر کارگردان یا نویسنده به ساده‌ترین و جذاب ترین و شیواترین شکل ممکن بیان می‌شوند، به نحوی که برای بسیاری از گروه های سنی قابل فهم باشند.
 
حرف‌های پیچیده و غیرقابل فهم عمدتا در سینمای اروپا یا در سینمای کشورهای جهان سوم و برای به رخ کشیدن فهم کارگردان و یا نویسنده به زبان می‌آیند؛ سینمایی که عمدتا مخاطبان چندانی نیز ندارند.
 
بسیاری از روانشناسان بر این باورند که انسان تا سن 20 سالگی قابلیت بسیار زیادی برای آموزش پذیری دارد و پس از آن تاثیرپذیری و آموزش‌پذیری انسان بسیار کم می‌شود. بزرگان دین اسلام و مذهب تشیع نیز بر تربیت‌پذیری انسان تا سن 20 سالگی تاکید کرده و انسان را همانند درختی می‌دانند که پس از 20 سالگی حالت دادن به آن بسیار سخت و دشوار است. سینما مهمترین ابزار آموزشی و پرمخاطب‌ترین و جذاب‌ترین رسانه موجود در جهان امروز است.
 
در طول سال‌های گذشته بسیاری از نویسنده‌ها و کارگردان‌های سینمای ایران به جهت ساختن فیلم‌های فاخر و گفتن حرف‌های به ظاهر مهم یا تولید فیلم‌هایی که در جهت منافع حزبی باشد مهمترین بازار و مخاطب سینمای ایران را که همان کودکان و نوجوانان هستند، رها کرده و متاسفانه برای آن‌ها فیلم چندانی نساختند و یا اگر هم ساختند آن قدر کم رمق و کم جان بود که نتوانست رضایت آن‌ها را جلب کند و بدین ترتیب بازار و مخاطبی حدودا 20 میلیون نفری در ایران دو دستی و با احترامات ویژه! تقدیم فیلم‌های سینمایی و بازی‌های کامپیوتری هالیوود شد.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها