معاون وزیر بهداشت در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

وزارت بهداشت در حوزه «درمان اختلالات پس از ضایعه» به خانواده‌های جانبازان و ایثارگران خدمات ویژه‌ای ارائه نمی‌دهد

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه برای خانواده‌های جانبازان و ایثارگران پروتکل اختصاصی در حوزه درمان اختلالات پس از ضایعه، تعریف نشده است، گفت: خانواده‌های جانبازان اعصاب و روان نیز می‌توانند همچون عموم مردم از خدمات روان‌پزشکی مراکز درمانی در سطح کشور بهره‌مند شوند.
کد خبر: ۳۵۱۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۰ - 02August 2019

اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشتدکتر «علی اسدی» معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، با اشاره به بروز مشکلات روحی و روانی برای مردم پس از وقوع حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله اظهار داشت: بعد از وقوع هرگونه حادثه طبیعی، برخی افراد که در معرض این‌گونه حوادث قرار می‌گیرند به طور طبیعی با مشکلات و اختلالات روانی مواجه می‌شوند که گاهی اوقات این اختلالات کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و بیشتر به بیماری‌های جسمی ناشی از حوادث پرداخته می‌شود.

وی با بیان اینکه اینگونه حوادث می‌تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد و هزینه‌های اقتصادی سنگینی را برای کشور ایجاد کند، افزود: در زلزله سال گذشته کرمانشاه جمعیتی حدود ۱۲۰ هزار نفر تحت تأثیر این حادثه قرار گرفتند که در این بین حدود ۴۵۰ کارشناس سلامت روان آموزش‌دیده در قالب تیم‌های سلامت روان، جهت برآورد آثار مخرب روانی به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.

دکتر اسدی در این رابطه گفت: تیم‌های اعزامی ما طی انجام چند ماه کار غربالگری حدود ۲۵ هزار نفر را دارای علائم اختلال روحی و روانی عنوان کرده و به این افراد پس از شناسایی و غربالگری طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت توسط نیرو‌های آموزش‌دیده سرویس‌های تخصصی ارائه شد.

وی تصریح کرد: مدت شش ماه در منطقه فعال بودیم و افرادی که مراحل درمانی طولانی‌تری را باید طی می کردند به کمیته‌های سلامت همان مناطق معرفی کردیم.

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: تقریباً در سه استان سیل‌زده نیز ۸۰ هزار نفر را غربالگری کردیم که حدود هفت هزار نفر از این افراد آسیب‌دیده بودند. این افراد توسط تیم‌های سلامت روان، تحت همان رویه درمانی عنوان شده، قرار گرفتند و این رویه همچنان در این مناطق ادامه دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای جانبازان اعصاب و روان و یا خانواده‌های آنان پروتکل درمانی در این رابطه صادر شده است، گفت: پروتکل‌های ما علمی هستند و در آن‌ها اینگونه عنوان شده است که کسانی که تحت تأثیر مشکلات روان‌شناختی ناشی از جنگ و یا سیل و زلزله قرار گرفته‌اند نیز می‌توانند بنا به میزان و شدت آسیب‌دیدگی، تحت درمان قرار گیرند.

دکتر اسدی در پایان گفت: بنا به ملاحظاتی که ساختار نیروهای مسلح دارد، ما نمی‌توانیم در این حوزه‌ها وارد شویم؛ از این‌رو جانبازان و خانواده‌های نیروهای مسلح نیز می‌توانند مانند عموم مردم با مراجعه به مراکز خدمات بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌های سطح کشور از خدمات حوزه روان‌پزشکی و پزشکی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار