طرح «زیست شبانه»؛ از تمسخر منتقدان تا تذکرات کارشناسانه‌ای که جدی گرفته نمی‌شود

با وجود این‌که عضو شورای شهر تهران حرف از گفت‌وگو با مخالفان طرح «زیست شبانه» می‌زند؛ آیا آن موقعی که این افراد تجمع کرده بودند، اعضای شورای شهر حاضر شدند تا به میان آن‌ها بروند و حرف‌های‌شان را بشنوند؟ درحالی که هیچ رسانه‌ای نیز با این معترضان مصاحبه نکرده است تا دلایل آن‌ها برای مخالفت‌شان رسانه‌ای شود.
کد خبر: ۳۵۹۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۴ - 02September 2019

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، شورای اسلامی شهر تهران طرح «زیست شبانه» را تصویب کرد تا بر اساس آن، مراکز خرید، رستوران‌ها، مغازه‌ها، مراکز فرهنگی و تفریحی در تمام شبانه‌روز باز باشند.

«مجید فراهانی» عضو شورای شهر تهران گفته است که این طرح، موجب رونق اقتصادی و کسب و کار می‌شود و ما باید اجازه دهیم تا بخشی از فعالیت‌های اقتصادی مردم، خریدهای شهروندان و حضور مردم در شهر، بعد از ساعت ۱۲ شب اتفاق بیفتد تا بتوانیم بخشی از ترافیک و آلودگی و تراکم شهر را به آن ساعت‌ها انتقال دهیم.

طرح «زیست شبانه»؛ از تمسخر منتقدان تا تذکرات کارشناسانه‌ای که جدی گرفته نمی‌شود

با وجود این، عده‌ای اخیراً مقابل ساختمان شورای شهر تهران تجمع کرده و با این طرح مخالفت کرده‌اند؛ دست‌نوشته‌هایی که در دست این افراد بود، خبر می‌داد که آن‌ها معتقدند که این طرح موجب «خطر ریزش خانواده» می‌شود و نگران فرزندان خود و حضور آن‌ها در خیابان‌ها، بعد از ساعت ۱۲ شب و خطرها و آسیب‌های اجتماعی که در کمین آن‌هاست، هستند.

این در حالی است که «محسن هاشمی رفسنجانی» رئیس شورای شهر تهران نیز نسبت آسیب‌هایی که طرح «زیست شبانه» می‌تواند در خانواده‌ها داشته باشد، گفته بود: «مخالف حضور فرزندانم در زیست شبانه هستم. خودم نیز شب‌ها ساعت ۱۰ می‌خوابم و پنجِ صبح بیدار می‌شوم؛ بنابراین تمایلی به این طرح ندارم. در صورتی که فرزندان جداگانه برنامه‌هایی برای زیست شبانه داشته باشند، نگران می‌شوم و به‌نظرم این مسأله در صورتی که در چارچوب خانواده باشد، مشکل‌زا نیست. در صورتی که در یک خانواده نیز پدر به‌تنهایی در زیست شبانه باشد، قطعاً نگرانی‌هایی برای زنان ایجاد می‌کند.»

در راستای واکنش به تجمع مخالفان طرح «زیست شبانه» در مقابل ساختمان شورای شهر تهران، «حجت نظری» عضو شورای شهر تهران در صفحه مجازی خود، نوشت: «با تشکر از نیروی انتظامی که امروز با تجمع مخالفان «‎زیست شبانه» مقابل ‎شورای شهر تهران با سعه‌صدر برخورد کرد، از عزیزانی که در این تجمع حضور داشتند، دعوت می‌کنم در دیداری مشترک، دلایل‌شان برای مخالفت با خواست اکثریت شهروندان تهرانی را شرح دهند و در این مورد با یکدیگر گفت‌وگو کنیم.»

هرچند که واکنش «حجت نظری» به تجمع مخالفان طرح «زیست شبانه» با کنایه‌ای به نیروی انتظامی برای برخورد هفته گذشته این نیرو با افرادی که در رابطه با آزار و اذیت سگ‌ها مقابل ساختمان شورای شهر تجمع کرده بودند، همراه بود؛ اما وی به این نکته اشاره نکرده است که طبق کدام نظرسنجی می‌گوید اکثریت مردم تهران با طرح «زیست شبانه» موافقند؟ همچنین عضو شورای شهر تهران در حالی از گفت‌وگو با مخالفان این طرح سخن می‌گوید که این سوال پیش می‌آید؛ آیا آن موقعی که مخالفان طرح «زیست شبانه» تجمع کرده بودند، اعضای شورای شهر در محل تجمع حاضر شدند تا به میان آن‌ها بروند و حرف‌های‌شان را بشنوند؟

طرح «زیست شبانه»؛ از تمسخر منتقدان تا تذکرات کارشناسانه‌ای که جدی گرفته نمی‌شود

انتقاد از مخالفان طرح «زیست شبانه» که مقابل ساختمان شورای شهر تجمع کرده بودند، در حالی صورت می‌گیرد که هیچ رسانه‌ای با این معترضان مصاحبه نکرده است تا دلایل آن‌ها برای مخالفت‌شان رسانه‌ای شود؛ با وجود این، برخی کاربران و رسانه‌ها به خودشان اجازه داده‌اند تا در این مورد، قضاوتی عجولانه داشته باشند و به قولی یک طرفه به قاضی بروند؛ برای نمونه می‌توان به مطلبی توهین‌آمیز که توسط یکی از رسانه‌های وابسته به یک جریان سیاسی منتشر شده است، اشاره کرد که نوشته است: «این عده رفتند جلوی شورای شهر تا به «زیست شبانه» اعتراض کنند؛ کاش یکی بهشون می‌گفت این زیست شبانه با اون زیست شبانه‌ای که اون‌ها فکر می‌کنند تفاوت داره».

طرح «زیست شبانه»؛ از تمسخر منتقدان تا تذکرات کارشناسانه‌ای که جدی گرفته نمی‌شود

طعنه توهین‌آمیز رسانه یک جریان سیاسی به منتقدان طرح «زیست شبانه»

بیدار نگه داشتن نسل جوان تا نیمه‌های شب خیانتی جدّی به آن‌هاست

حجت‌الاسلام «احمد پناهیان» پژوهشگر و مدرّس حوزه و دانشگاه، یکی از مخالفان طرح «زیست شبانه» است که در گفت‌وگو با رسانه‌ها، این طرح را یک طرح غربی و خلاف فرهنگ ایرانی - اسلامی دانسته و گفته است: کسی که این ایده را در غرب عملیاتی می‌کند، پیش‌زمینه فکری حساب شده‌ای برای آن دارد، آن‌ها این کار را انجام می‌دهند تا جامعه جوان غرب را از تکاپو، قدرت اندیشه و سلامت روح و جسم بیاندازند، تا دیگر آن جوان حق‌طلبی نکند و با ظلم و ظالم درگیر نشود. پیش از این با مشروبات الکلی و مواد مخدر این کار را می‌کردند و امروز با بیدار نگه داشتن آن‌ها در نیمه‌های شب، این خیانتی جدّی به نسل جوان است، این در حالی است که حیات جامعه به تلاش و تکاپوی جوانان وابسته است.

طرح «زیست شبانه»؛ از تمسخر منتقدان تا تذکرات کارشناسانه‌ای که جدی گرفته نمی‌شود

«زیست شبانه» جامعه را به یک جامعه خسته و ناکارآمد تبدیل می‌کند

همچنین حجت‌الاسلام «علی سرلک» استاد دانشگاه و کارشناس خانواده که سال‌هاست به جوانان مشاوره ازدواج می‌دهد، در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است: خانواده به‌عنوان یک کانون گرم و محل آرامش اصلی است، اجرای این‌گونه طرح‌ها محفل گفت‌وشنود درون خانواده‌ها را از بین می‌برد، این‌که ساعات فعالیت سینماها، کنسرت‌ها و شهربازی‌ها و... دارد به نیمه‌های شب و حتی تا طلوع صبح کشیده می‌شود، جامعه را به یک جامعه خسته، کوفته‌ و ناکارآمد تبدیل می‌کند؛ چون از خواب شب بهره کافی برده نشده است؛ شبیه بلایی که از طرف مشغول شدن بی‌حدوحصر بعضی در شبکه‌های مجازی رخ داده است.

طرح «زیست شبانه»؛ از تمسخر منتقدان تا تذکرات کارشناسانه‌ای که جدی گرفته نمی‌شود

وی همچنین معتقد است که اگر یک روزی به بیماران که دچار مشکلات روانی شده قرص‌هایی بدهیم تا ساعاتی آرام باشند، این به‌معنی این نیست که به‌وسیله این قرص‌ها آن را درمان کرده‌ایم، بلکه باید ببینیم چه عواملی آنها را ناآرام و افسرده کرده است، ما نباید این فریب را بخوریم که برخی مُسکّن‌ها به‌مثابه درمان است؛ معمولاً‌ مُسکّن‌ها دردها را گسترده‌تر و عمیق‌تر می‌کنند اگرچه به‌صورت موقت علائم آن دردها را پنهان می‌کنند.

«زیست شبانه» به روابط عاطفی میان اعضای خانواده لطمه جدی وارد خواهد کرد

«فرشته روح‌افزا» عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده نیز چند اشکال جدّی متوجه طرح «زیست شبانه» دانسته و گفته است: معمولاً در طول روز خانواده‌ها و فرزندان به‌جهت مشغله‌های کاری و تحصیلی، چندان وقت نمی‌کنند کنار هم اوقاتی را بگذرانند و شب‌ها فرصتی است برای بودن کنار هم و تقویت روابط خانوادگی؛ اما اجرای این‌گونه طرح‌ها می‌تواند به ایجاد فاصله میان اعضای خانواده و کشیده شدن روابط به خارج از محیط امن خانواده کشیده شود که این به روابط عاطفی میان اعضای خانواده لطمه جدی وارد خواهد کرد.

وی معتقد است: امروزه برخی از دانشجویان در بسیاری از کلاس‌های اول صبح دانشگاه‌ها حاضر نمی‌شوند، در صورت اجرای این طرح و ایجاد فضاهای جذاب برای آنان در شب‌ها، آن‌ها را بیش از گذشته از شرکت در کلاس درس صبح دانشگاه‌ها بازمی‌دارد و حالتی منفعلانه ایجاد می‌کند، این موضوع فضای علمی کشور را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و به امنیت روحی و روانی مردم به‌ویژه جوانان لطمه می‌زند.

طرح «زیست شبانه»؛ از تمسخر منتقدان تا تذکرات کارشناسانه‌ای که جدی گرفته نمی‌شود

روح‌افزا همچنین می‌گوید: مسأله مهم‌تر این است که خداوند متعال شب را برای آرامش و تسکین انسان‌ها قرار داده است تا مردم با استراحت در شب، صبح اول وقت با توان بیشتری به‌دنبال امرار معاش و کسب روزی حلال بروند. طبیعتاً اگر در موقع شب این استراحت به‌خوبی انجام نشود، در روز فعالیت شایسته و بایسته صورت نخواهد گرفت و آن شادابی در چهره افراد نمایان نخواهد بود، در حقیقت اجرای این طرح و حضور افراد برای گذراندن اوقات فراغت‌شان در این بازه زمانی در برخی نقاط شهر، روحیه نشاط، شادابی و کارایی را از مردم به‌خصوص جوانان به‌عنوان سرمایه‌های اصلی این کشور خواهد گرفت.

بزک کردن طرح «زیست شبانه»

با وجود این‌که کارشناسان زیادی درباره تبعات منفی طرح «زیست شبانه» در جامعه سخن می‌گویند؛ اما ظاهراً جریان رسانه‌ای پشت پرده در حمایت از این طرح قرار دارد که سعی می‌کند، اظهارات منتقدان را سانسور کرده و یا مورد توهین و تمسخر قرار دهد؛ خصوصاً این‌که این رسانه‌ها مربوط به یک جریان سیاسی هستند که همه اعضای شورای شهر تهران با لیست انتخاباتی آن به صندلی‌های مسئولیت دست یافته‌اند.

همچنین این رسانه‌ها سعی می‌کنند تا با بزک کردن این طرح و با استناد به این‌که این‌گونه طرح‌ها در کشورهای غربی اجرا می‌شوند، پس ما هم باید «زیست شبانه» را اجرا کنیم، آن را مایه ایجاد نشاط در جامعه عنوان کنند و به‌گونه‌ای می‌گویند که این طرح موجب رونق اقتصادی شهر می‌شود. گویی که در طول روز هیچ داد و ستدی در شهر بزرگی مانند تهران صورت نمی‌گیرد و اقتصاد شهر معطل مانده است تا این طرح اجرا شود؛ یا این‌که در این‌باره با کارشناسانی گفت‌وگو می‌کنند که مشخص نیست چه سابقه‌ای و تفکراتی دارند و آیا این افراد در بیان نظرهای کارشناسانه خود، مصالح جامعه اسلامی را هم در نظر می‌گیرند، یا این‌که نگاه‌شان به طرح «زیست شبانه»، صرفاً نگاهی سطحی و متأثر از فرهنگ کشورهای غربی است.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها